Criminelen ‘vissen’ steeds vaker naar uw persoonlijke informatie. Ze vragen u op een link te klikken of om inlogcodes te delen. Dit gebeurt via valse e-mails, sms’jes en brieven. Of via een telefoontje. Dit heet 'phishing'. Op deze pagina leest u hoe u deze valse e-mails en berichten kunt herkennen.
Phishing komt vaak binnen via e-mail, sms, WhatsApp, sociale media of een telefoongesprek. Let goed op deze signalen:
E-mailadres van de afzender:
oplichters gebruiken vaak een vergelijkbaar e-mailadres Echte e-mails van PWRI eindigen altijd op @pwri.nl of @mail.pwri.nl.
Druk om snel te reageren of binnen een termijn te handelen:
oplichters vragen u om snel iets te regelen, vaak om een deadline te halen. U moet reageren voor een bepaalde datum? Dit is vaak een teken dat er iets niet klopt.
Vragen om persoonlijke gegevens:
PWRI vraagt u nooit om vertrouwelijke informatie zoals pincodes of uw bankgegevens via een link. Wij nemen altijd contact op via een beveiligde weg: per brief naar uw postadres of via uw berichtenbox waar u veilig kunt aanmelden met uw DigiD-gegevens.
Vreemde of geen aanhef:
wordt u aangesproken met “Beste F” of alleen uw e-mailadres? Dat is vaak een teken van phishing.
Taalfouten:
ziet u veel taalfouten? De kans is groot dat het bericht niet door PWRI is verstuurd.
Belofte van prijzen of cadeaus:
wordt er een prijs beloofd, een cadeau of een bedrag? Ga er dan vanuit dat het niet klopt.
Onderzoekuitnodigingen:
ontvangt u een e-mail met een uitnodiging voor een onderzoek? U kunt dan checken of de e-mail afkomstig is van een van de onderzoeksbureaus waar PWRI mee samenwerkt.
Neem dan contact met ons op en verwijder het bericht. Door verdachte berichten naar ons door te sturen, helpt u mee om anderen te beschermen.